Cercador
V3.31
Menu
Ets a:

En el primer any de funcionament del nou model policial de la Guàrdia Urbana, la xifra d’efectius destinada a proximitat és de 80 agents

Comparteix


04/16/2018 10:00 PM - seguretatparticipació

En aquest període, l’Ajuntament ha invertit més de mig milió d’euros per renovar vehicles i materials de la Guàrdia Urbana

L’alcaldessa anuncia la creació de taules sectorials als districtes amb l’objectiu d’acordar accions conjuntes amb el teixit social que generin seguretat

La redefinició horària aplicada al cos de la Guàrdia Urbana en el primer any de funcionament del nou model de gestió policial ha permès destinar un total de 80 efectius a la Divisió de Proximitat. Aquesta Divisió, eix fonamental del funcionament del servei de la Guàrdia Urbana, permet dur a terme una atenció de proximitat a tots els barris de la ciutat ja que està integrada pels agents de referència de districte, agents microespecialistes, agents especialistes, agents de suport i diversos comandaments. Aquesta ha estat una de les dades que l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, ha destacat aquest dimarts en el decurs de la roda de premsa que ha servit per presentar el balanç del primer any d’aplicació del nou model organitzatiu basat en la proximitat. L’alcaldessa ha estat acompanyada pel superintendent de la Guàrdia Urbana, Conrado Fernández, i pel cap del Servei de Seguretat de l’Ajuntament de Badalona, Joaquim Ortilles.

Recordem que des de la posada en marxa del nou model organitzatiu de la Guàrdia Urbana, el dia 1 de març de 2017, cadascun dels sis districtes de Badalona compta amb una parella de referència de guàrdies de districte que treballa al matí i una altra a la tarda, des de les 7 del matí i fins a les 22 hores. L’aplicació d’aquest horari, que suposa 5 hores més de patrullatge diari en relació al model anterior, ha suposat una redistribució operativa de la plantilla per donar cobertura als trams horaris d’alta incidència. Segons els responsables municipals, aquest nou model basat en la proximitat i la consegüent major presència física d’agents en els districtes, ha ajudat a millorar la percepció de seguretat del veïnat i també dels comerciants. Les parelles de referència treballen de forma coordinada amb les respectives Regidories de Districte i també amb els Consells dels Districtes.

Cal destacar que els agents referents de Districte han fet actuacions immediates per requeriment en 28.800 ocasions durant aquest període per atendre consultes, peticions i donar informació a la ciutadana i han prestat serveis personalitzats en 284 casos. En aquest balanç d’intervencions, a més de les feines de coneixement i interacció amb el veïnat i comerciants, els agents de Districte i els equips de Prevenció Planificada que els donen suport han hagut d’actuar per infraccions a l’ordenança municipal de civisme en 67 serveis i per problemes de seguretat ciutadana en 71 ocasions. També han intervingut en 119 denúncies de trànsit.

Concretament, en el cas dels incendis de contenidors de residus urbans s’han detingut 8 persones com a presumptes autors dels incendis, fruit del treball de les vigilàncies específiques dels Equips de Prevenció Planificada.

Durant aquest període de temps, i d’acord amb el nou model organitzatiu, s’han creat noves unitats com la d’Atenció a la Víctima que fa seguiment quan es donen denúncies de violència de gènere i domèstica, en els casos de bulling i també de les ordres de protecció. Enguany ja s’han atès 16 denúncies de violència de gènere i es fa seguiment d’ordres de protecció que arriben des dels jutjats: 19 en vigor des de 2016, 51 des de 2017 i 20 d’aquest 2018.

Un altre exemple d’unitat especialitzada que s’ha posat en servei durant aquest període és la Unitat de Protecció Animal (UPA), creada el mes de març de 2017. Durant aquest temps ha prestat 870 serveis relacionats amb animals, ha participat en campanyes sobre l’ús del microxip, sobre el cens d’animals domèstics i sobre les assegurances de gossos potencialment perillosos. Des d’una vessant educativa informativa realitzaran pròximament xerrades a les escoles.

Una altra unitat especialitzada amb molta experiència en fer xerrades a diferents col·lectius és la Unitat d’Educació Viària que continua treballant als centres educatius, 60 actualment, tant de primària com de secundària, i als casals de persones grans.

Més de mig milió d’euros d’inversió en la Guàrdia Urbana

La posada en marxa del nou model organitzatiu ha anat acompanyada d’una inversió superior als 500.000 euros per millorar i modernitzar les eines de treball de la Guàrdia Urbana. En aquest sentit, cal recordar que des del passat mes de desembre la Guàrdia Urbana de Badalona disposa de 10 nous vehicles híbrids adaptats i equipats.

Durant els últims mesos també s’han incorporat 230 noves armilles antitrets d’ús unipersonal; 35 noves emissores per als vehicles i 120 nous equips de comunicacions (walkies talkies). Aquest nou material de comunicacions permetrà conèixer els posicionaments dels agents i de les patrulles quan entri en funcionament la nova sala de comunicacions de la Guàrdia Urbana.

Nou vehicle per combatre la indisciplina viària

Una altra novetat implementada en aquesta nova etapa és el vehicle policial dotat amb un nou sistema mòbil d’identificació de vehicles. Des del passat més de febrer està funcionant amb l’objectiu de millorar la fluïdesa del trànsit a la ciutat i evitar l’incivisme a les vies urbanes, sobretot, pel que fa a l’estacionament en doble filera i en zones de càrrega i descàrrega, l’aparcament en vorera i les ocupacions dels carrils bus, entre altres.

Fins ara, en una primera fase s’han notificat 883 infraccions i s’ha quantificat que les vies on més infraccions s’han registrat són l’avinguda d’Alfons XIII (188 infraccions), Francesc Layret (54), Juan Valera (52), avinguda Caritg (43), carretera Antiga de València (43), carretera Santa Coloma (32) i avinguda President Companys (31).

Taules sectorials per a la seguretat ciutadana

Durant la roda de premsa s’ha explicat que pròximament es posarà en marxa una nova iniciativa per crear taules sectorials per a la seguretat ciutadana a tots els districtes. L’objectiu és comptar amb la participació dels claustres dels centres escolares, de les Ampes, de les associacions de veïns i comerciants, i d’entitats com Creu Roja, Càritas, parròquies i del Tercer Sector, juntament amb els grups municipals, tècnics municipals i Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra per millorar la relació entre tots aquests agents implicats en la generació de la percepció de seguretat. El pla de treball preveu millorar la detecció dels punts conflictius de cada districte, compartir les estratègies d'actuació i les possibles accions o programes aplicables a cada territori. La previsió és que la primera de les juntes territorials es desenvolupi en les pròximes setmanes.

L’alcaldessa, Dolors Sabater, ha destacat que “Badalona disposa de 80 agents en la Divisió de Proximitat que tenen el suport d’una estructura que dona servei a aquest model de policia basat en la prevenció planificada i la proximitat”. Així mateix ha afegit que “l’Ajuntament ha invertit més de mig milió d’euros en material per a la millora de la protecció, de la comunicació i dels vehicles dels agents de la Guàrdia Urbana”. L’alcaldessa ha avançat que “posarem en marxa tres juntes territorials de seguretat participativa en els districtes per, entre tots i totes, millorar la percepció i la realitat de la seguretat de Badalona”.

Badalona, 17 d’abril de 2018

Plaça de la Vila 1 | Centraleta: 93 483 26 00 | Informació: 93 483 29 20 | CIF: P0801500J | correu@badalona.cat